Projekt o wodzie ze szkołą partnerską w Niemczech

Powiększ obraz

W dniach od 28 kwietnia do 5 maja 2024 dwudziestu trzech uczniów naszej szkoły wraz z opiekunami wzięło udział w spotkaniu międzynarodowym, w trakcie którego realizowali program o szczególnym znaczeniu Eksperyment wymiana. Projekt stanowił rewizytę w ramach dwuczęściowego spotkania młodzieży pomiędzy naszą szkołą i Zintegrowaną Szkołą Zbiorczą IGS Einbeck.

Współpraca między partnerskimi szkołami polega przede wszystkim na tym, że w ciągu roku szkolnego na jesieni uczniowie z Niemiec przyjeżdżają do Twardogóry, natomiast na wiosnę uczniowie naszej szkoły jadą do Niemiec do szkoły w Einbeck. Tematem wiodącym obu spotkań w tym roku była woda. Tym, co było wyjątkowe w kwietniowym projekcie, to było samo ponowne „spotkanie” uczniów. Rewizyta umożliwia młodym ludziom pogłębienie przyjaźni po zapoznaniu się jesienią. Doświadczenia te mogą wpłynąć na całe życie, na postawę ludzi wobec tolerancji i zaufania.

Woda – temat projektu – jako niezastąpiona baza życia jest ciekawym tematem. Zmiany klimatyczne zmieniają dostępność wody i sposób jej dotychczasowego wykorzystania, obchodzenia się z nią. Zadaniem młodych ludzi jest również nauczyć się żyć w zmieniających się warunkach naturalnych.  Woda może stanowić „zagrożenie” dla ludzi, jeśli występuje w zbyt dużej lub zbyt małej ilości.

Uczniowie poznali Leinepolder – ogromny basen rozlewiskowy, który chroni stolicę kraju związkowego Hanower przed powodzią. Utworzenie tego basenu rozlewiskowego spowodowało osiedlenie się licznego ptactwa wodnego, a także zmieniło wygląd środowiska naturalnego.  W górach Harz-u uczniowie zobaczyli zamarłe drzewa, lasy cierpiały tu na niedobór wody, czego konsekwencją była późniejsza inwazja korników i zamieranie drzew. Rezultatem jest księżycowy krajobraz – i pojawienie się nowego życia.

Spotkanie miało na celu wzbudzenie w młodych ludziach zainteresowania i ciekawości otaczającej ich przyrody oraz wzmocnienie ich postawy wobec znaczenia wody i uświadomienie sobie wpływu na nią działań człowieka.

Uczniowie podzieleni zostali w pierwszym dniu na grupy robocze, w ramach który badali przez cały tydzień parametry wody w różnych miejscach: w Getyndze w jeziorze Kiessee, w Northeime w Groβer See, w podziemnym jeziorku w jaskini Baumanna, w niebieskim jeziorku Blauer See.

Uczniowie zobaczyli także, jak dba się o wodę w basenach rekreacyjnych w obiekcie Eiswiese w Getyndze, gdzie pracownicy objaśnili dokładnie, jak monitoruje się parametry wody w zbiornikach kąpielowych. Uczniowie mieli także możliwość samemu przeprowadzić badania laboratoryjne. W czwartym dniu projektu grupa pojechała do zapory Rappbodetalsperre i zakładów wodociągowych w Wienrode. Uczniowie zobaczyli, skąd i jak zaopatruje się mieszkańców tego regionu w wodę oraz jak się ją filtruje.

Oprócz aktywności związanych z tematem wiodącym były także ciekawe działania integracyjne – całodzienna wycieczka rowerowa po Leinepolder Salzenhelder, spotkania, różne warsztaty w szkole, warsztaty niebieskiego druku w Drucker Bande, warsztaty szachulca w Cestnik Galerie, a także piękny koncert z muzyką niemiecką i polską na scenie w TangoBrücke, zagrany przez parę polskich artystów Agnieszkę i Artura Pacewiczów. W ostatnim dniu miały jeszcze miejsce zajęcia w centrum nauki Phaeno w Wolfsburgu i pierwszoligowy mecz piłki nożnej na stadionie Wolfsburg Arena.

Tydzień projektowy minął bardzo szybko, uczniowie wrócili bogatsi o nową wiedzę, wiele wrażeń, zmotywowani do dalszej nauki języków obcych, wzmocniły się powstające między uczniami wzajemne relacje.

Załączamy do tekstu jedno z trzech najlepszych video grupy projektowej dziewcząt, podsumowujące badania wody.

Dziękujemy organizacji Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży za dofinansowanie projektu.