Jego celem jest zwrócenie szczególnej uwagi na aktualną problematykę z zakresu zdrowia publicznego. Pojawia się coraz więcej badań, które dowodzą, że prawidłowe odżywianie nie tylko sprzyja dobrej dyspozycji do nauki i pracy, ale ma też wpływ na poprawę stanu psychicznego dzieci.
Według badań szwedzkich naukowców opublikowanych w „BMC Public Health” dzieci, które zdrowo się odżywiają (niezależnie od wagi), mają mniej problemów emocjonalnych oraz lepiej odnajdują się w towarzystwie rówieśników. Zdrowe nawyki żywieniowe wiążą się z większym poczuciem własnej wartości oraz mniejszą liczbą problemów w relacjach z rówieśnikami, takich jak posiadanie niewielkiej liczby przyjaciół lub bycie zastraszanym.
Autorzy badania za zdrowe odżywianie przyjęli ograniczenie przyjmowania cukru w tłuszczu oraz spożywanie warzyw i owoców, a także ryb i produktów pełnoziarnistych. Zauważyli również zależności pomiędzy jedzeniem pewnych grup produktów a zachowaniem dzieci. Spożycie ryb, cukrów i tłuszczów zgodnie z wytycznymi wiązało się z lepszą samooceną i brakiem problemów emocjonalnych, a odpowiednia ilość owoców, warzyw i produktów pełnoziarnistych wpłynęła na brak problemów z rówieśnikami.
Zdrowe odżywianie wpływa także na zdolność uczenia się. Większość uczniów przebywa w szkole przynajmniej 5–6 godzin. Mając to na uwadze, pamiętajmy, że dziecko powinno wyjść z domu po zjedzeniu śniadania. Podczas pobytu w szkole wskazane jest, aby zjadło przynajmniej jeden posiłek. Zaniedbanie kwestii żywienia ma niekorzystny wpływ na naukę:
- zmniejsza się zdolność koncentracji uwagi,
- spada aktywność na lekcjach,
- pogarsza się nastrój i samopoczucie,
- mogą występować bóle brzucha, głowy, uczucie osłabienia,
- powstają lub nasilają nieprzyjemne stany emocjonalne, np. rozdrażnienie czy pobudzenie, co może być przyczyną konfliktów z rówieśnikami,
- zwiększa się ryzyko urazu – przez mniejszą koncentrację uwagi i wydłużony czas reakcji.
W związku z tym jeżeli chcemy, aby podczas nauki najpełniej wykorzystać swoje predyspozycje i umiejętności, pamiętajmy o prawidłowym, zdrowym i regularnym żywieniu.
Dzieci w szkole uczą się, bawią, nawiązują relacje z rówieśnikami, ale także spożywają posiłki. Warto zwrócić też uwagę na szkolne uroczystości – nie pozwólmy, aby ich stałym elementem były słodkie, gazowane napoje, chipsy i słodycze.
Starsi uczniowie naszej szkoły zapoznali się na lekcjach biologii z zasadami zdrowego stylu życia. Swoje wiadomości i umiejętności związane z planowaniem i przygotowaniem zdrowych posiłków wykorzystali tworząc autorskie przepisy zdrowych przekąsek i projektując karty dań do gry edukacyjnej „Yedzo”. W ten sposób włączyli się do konkursu „Smaczny i zdrowy posiłek” w ramach ogólnopolskiego programu „Żyj smacznie i zdrowo”. Realizowali również projekt „Trzymaj formę”, przygotowywali prezentacje i filmy, zachęcające innych do zdrowego stylu życia, które tu prezentujemy. Cieszy fakt, że młodzież tak chętnie i licznie angażuje się w działania związane z edukacją zdrowotną.
Opracowanie Bożena Olszańska, nauczyciel biologii, psychodietetyk.
źródła:
- www.biomedcentral.com (https://www.biomedcentral.com/about/press-centre/science-press-releases/14-12-17)
- www.pap.pl (http://www.pap.pl/aktualnosci/nauka/news,1211754,zdrowo-odzywione-dziecko-jest-szczesliwsze.html)
- www.dietetycy.org.pl (https://dietetycy.org.pl/zdrowy-sposob-odzywiania-sie-wplywa-samopoczucie-dzieci/)
- K. Stępniak, Polityka szkoły w zakresie zdrowego odżywiania, „TRENDY internetowe czasopismo edukacyjne”, s. 34-37 (http://www.bc.ore.edu.pl/Content/415/Trendy_nr1_2013_St%C4%99pniak.pdf)