W dniach od 24 do 30 września uczniowie klas siódmych i ósmych Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II i szkoły z Niemiec z Dolnej Saksonii Integrierte Gesamtschule Einbeck spotkali się w Polsce, aby wspólnie zrealizować projekt poświęcony wodzie pt. „Wody w Regionie i ich mieszkańcy”. Do projektu uczniowie z Polski przygotowywali się już od czerwca. Obserwowali między innymi zmiany dotyczące stanu wód w pobliskim Rezerwacie przyrody ‘Torfowisko koło Grabowna Wielkiego’ i przygotowywali opisy stawów i rzek oraz opisy ptaków i innych zwierząt żyjących na obszarze „Stawów Milickich” – w Parku Krajobrazowym Doliny Baryczy.
W spotkaniu wzięło udział łącznie 43 uczniów i opiekunowie z obu szkół. Temat dotyczący wody – to zagadnienie, które w dzisiejszym świecie wymaga szczególnej uwagi, mając na względzie zmiany klimatyczne powodujące ocieplanie się klimatu, efektem którego są między innymi zmiany dotyczące stanu i poziomu wód, susze, powodzie, wymieranie roślin, zmiany warunków pogodowych. Wszystko to wpływa na organizmy żywe. Wszyscy powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, jak cenną rzeczą jest dla ludzkości woda. Ostatnio mówi się, że woda to w pewnym sensie surowiec naturalny. Dlatego poprzez realizację naszego projektu chcieliśmy, aby uczniowie uświadomili sobie znaczenie wody dla życia człowieka. Jest to temat równie ważny dla uczniów z Niemiec jak i dla polskich uczniów. Zagadnienia te są ujęte w programach szkół polskich i niemieckich. Projekt poruszający temat wody stanowił tym samym bardzo dobrą bazę wzajemnego spotkania, poznawania się uczniów, nawiązywania koleżeńskich i przyjacielskich relacji w ramach międzynarodowej wymiany szkolnej. Przy wspólnej pracy w czasie warsztatów i innych zajęć uczniowie poznawali siebie nawzajem, uczyli się i motywowali się do dalszej nauki języków obcych, wzbogacali swoja wiedzę przyrodniczą i krajoznawczą i przede wszystkim rozwijali kompetencje społeczne.
Uczniowie z Niemiec przyjechali do Twardogóry w niedzielę 24 września i już tego pierwszego dnia miały miejsce pierwsze wspólne spotkania i wspólny spacer po mieście. Kolejny dzień przyniósł wprowadzenie do projektu, zwiedzanie miasta Twardogóry z przewodnikiem miejskim, a po południu warsztaty w scenerii odremontowanych ruin Zespołu Pałacowego w Goszczu. (…)
W kolejnych dniach uczniowie mieli szereg zajęć warsztatowych, m. im. we Wrocławiu w Centrum Nauki o Wodzie Hydropolis i w Centrum Edukacyjnym Nadleśnictwa Żmigród. Bardzo ciekawymi zajęciami była obserwacja różnych gatunków ptaków występujących na obszarze Stawów Milickich. Zapoznanie z Rezerwatem Stawów Milickich i obserwację ptaków poprowadzili edukatorzy Centrum Edukacyjno-Turystycznego Naturum w Rudzie Sułowskiej.
W czasie całego tygodnia uczniowie poruszyli wiele tematów związanych z wodą: poznali efekt cieplarniany, wody w Regionie i ich mieszkańców, w tym wiele rodzajów ptaków zamieszkujących Stawy Milickie, sytuację związaną z wodami w Rezerwacie Torfowisko koło Grabowna Wielkiego; uczniowie uzmysłowili sobie, do jak wielu celów człowiek używa wody i jak jest on jemu potrzebna. Podsumowali, w jaki sposób my – jako mieszkańcy, możemy oszczędzać wodę w gospodarstwach domowych.
W czasie spotkania goście z NIemiec mieli także okazję poznać miasto, w którym jest ich partnerska szkoła – Twardogórę, miasto partnerskie ich rodzinnej miejscowości Einbeck – Paczków oraz stolicę Dolnego Śląska – Wrocław.
Czas poza warsztatami uczniowie spędzali także wspólnie aktywnie fizycznie. Dużo spacerowali, korzystali z hotelowego basenu, hali sportowej. Uwieńczeniem aktywności sportowej były aktywności podczas wycieczki w góry – wejście na górę Szczeliniec w Górach Stołowych i spływ pontonowy w ostatni dzień pobytu na rzece Nysie Kłodzkiej. I tu, podczas spływu, wszyscy dowiedzieliśmy się, że stan wody w rzece jest wyjątkowo niski. Życzeniem było by, aby poziom wody był o 0,5 do 1 m wyższy, pontony nie zatrzymywałyby się na płyciznach i spływ byłby bardziej wartkim nurtem łatwiejszy i szybszy. Czy przyczyną tak niskiego poziomu wody jest susza spowodowana ocieplaniem się klimatu ? Czy taka sytuacja zastała nas tylko w tym roku ? Sformułowanie odpowiedzi na te pytania – to zadanie dla nas wszystkich na przyszłość. (…)
Codziennie organizowane były chwile ze ‘słówkami dnia’ i zabawa ‘Picture of the day’. W czasie całego dnia uczniowie próbowali uchwycić na zdjęciach ciekawe momenty, byli czujni, motywowali się do ciekawych ujęć, mieli w ten sposób możliwość komunikowania się w językach obcych a przy tym była to bardzo fajna zabawa, która dostarczała dużo radości.
Organizacja projektu nie byłaby możliwa bez dofinansowania ze strony organizacji Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży. PNWM oferuje także wsparcie metodyczne i wiele opracowanych materiałów do organizacji takich spotkań. Bardzo fajną rzeczą okazała się nowa publikacja PNWM – „Książka do wymiany” – po części dzienniczek, po części pamiętnik ze spotkania, oferująca także wiele inspiracji do aktywności na codzienne wolne chwile w czasie wspólnych dni.
Wszystkim uczestnikom wspólnie spędzony tydzień bardzo się podobał i nie mogą doczekać się zaplanowanej rewizyty w szkole partnerskiej IGS Einbeck w kwietniu przyszłego roku.